کارگاه متن پژوهی
◄قلمرو زبانی
۱- مترادف واژههای زیر را بنویسید.
معهود: عهد شده، وعده داده شده، شناخته شده، معمول / بحبوحه: میان، وسط / وجنات: رخسارهها، چهرهها.
۲- در هر یک از بندهای پنجم و دوازدهم، سه واژۀ مهم املایی بیابید و بنویسید.
بند پنجم: معهود، عیال، دیلاقی / بند دوازدهم: غیرمترقّبه، اصرار
۳- درعبارت زیر مفعول» و مسند» را مشخص کنید.
◙ آثار شادی در وَجَناتش نمودار گردید، گفتم چرا نمیآیی بنشینی؟»
مفعول فعل گفت»: چرا نمیآیی بنشینی؟» / مسند: نمودار»
۴- حرف ربط یا پیوند دو گونه است:
الف- پیوندهای وابسته ساز: همراه با جملههای وابسته به کار میروند؛ نمونه:
◙ همۀ حضّار یک صدا تصدیق کردند که تخلصی بس به جاست.
جملۀ پایه یا هسته: همۀ حضّار یک صدا تصدیق کردند. / جملۀ پیرو یا وابسته ساز: که تخلّصی بس به جاست.
پیوندهای وابسته ساز پرکاربرد عبارتند از: که ، چون، تا ، اگر، زیرا ، همین که، گرچه، با این که
ب) پیوندهای همپایه ساز: بین دو جملۀ هم پایه به کار میروند؛ نمونه:
◙ رتبههای بالا را وعده بگیر و مابقی را نقدا خط بکش.
پیوندهای هم پایه ساز پرکاربرد عبارت اند از: و، اما، ولی، یا
– از متن درس برای کاربرد انواع حرف ربط نمونههای مناسب بیابید.
پیوند همپایه ساز: فلانی حالا سر میز است و بعد خودش تلفن خواهد کرد. / پیوند همپایه ساز: از من همه اصرار بود و از مصطفی انکار.
پیوند وابسته ساز: خاطر جمع باشید که از عهده برخواهم آمد. / پیوند وابسته ساز: اگر سرم را از تنم جدا کنید، یک لقمه هم دیگر نمیتوانم بخورم
◄قلمرو ادبی
۱) مفهوم کنایههای زیر را بنویسید.
پشت دست داغ کردن: پشیمان شدن، توبه کردن / سماق مکیدن: انتظار بیهوده کشیدن / چند مرده حلاج بودن: چقدر توانایی داشتن
۲) کدام ویژگیهای نثر نویسنده بر تاثیرگذاری داستان او افزوده است.
استفاده از شیوههای طنز: بزرگ نمایی، اغراق، ضرب المثلها، اصطلاحات و تعابیر عامیانه، نقیضه پردازی، پرداختن به جزئیات
نمونههایی از نقیضه پردازی یا تقلید از آثار ادبی
الف) مدعی خواست که آید به تماشاگه راز / دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد (حافظ)
◙ مدعی خواست که آید به تماشاگه راز / خانمش زنگ زد و گفت شلوغ است نرو (نقیضه)
ب) درویش را نباشد، برگ سرای سلطان / ماییم و کهنه دلقی کآتش در آن توان زد. (حافظ)
◙ درویش را نباشد، برگ سرای سلطان / زیرا که او اصولا، کوبیده دوست دارد (نقیضه)
◄قلمرو فکری
۱) نویسنده در داستان کباب غاز کدام رفتار فردی و اجتماعی را مورد انتقاد قرار داده است؟
ریا کاری و تظاهر، چشم و همچشمی، کنترل نکردن رفتار و زبان و اعتماد به دیگران بدون بررسی …
۲) از متن درس، مَثَلِ متناسب با هر یک از این سرودههای سعدی بیابید و مقصود اصلی آنها را بیان کنید.
الف) گلّۀ ما را گِله از گرگ نیست / کاین همه بیداد شبان میکند.
شبان: چوپان / از ماست که بر ماست (هر بدی که به ما میرسد از سوی خودمان و کارهایمان است.)
ب) سخن گفته دگر باز نیاید به دهن / اول اندیشه کند مرد که عاقل باشد
تیری که از شست رفته باز نمیگردد (از دست رفتن فرصت)
جواب کارگاه متن پژوهی درس18فارسی12
کارگاه متن پژوهی درس 17 فارسی دوازدهم
کارگاه متن پژوهی درس16 فارسی دوازدهم
وابسته ,نقیضه ,پایه ,همپایه ,پیوندهای ,پیوند ,سرای سلطان ,تصدیق کردند ,میروند؛ نمونه ,پیوندهای وابسته ,نمیآیی بنشینی؟»